Informatie over faillissement Vlaamse Energieleverancier
Informatie over faillissement Vlaamse Energieleverancier
Update: 22 december 2021
Vlaamse Energieleverancier is op dinsdag 7 december 2021 failliet verklaard.
26.000 Oost-Vlaamse gezinnen sloten een contract af met Vlaamse Energieleverancier, na deelname aan de groepsaankoop 2021. De Provincie Oost-Vlaanderen wil niet alleen deze mensen helpen in hun zoektocht naar een nieuwe energieleverancier, maar álle Oost-Vlamingen die getroffen zijn door dit faillissement.
We kiezen voor maximaal advies en begeleiding van elke burger bij de overstap naar een individueel contract. We doen dit in samenwerking met de lokale besturen.
Ontzorging voor álle Oost-Vlaamse inwoners
Burgers kunnen met vragen terecht bij:
- Het gratis nummer 0800 60 601 of per e-mail naar groenestroom@oost-vlaanderen.be.
- Het infoloket van je gemeente of stad.
- Het provinciaal infoloket: Provinciaal Administratief Centrum het Zuid, Woodrow Wilsonplein 2, 9000 Gent. Dit loket is iedere werkdag open van 9 tot 12 uur en van 13 tot 16.30 uur. Tijdens de periode tussen kerst en nieuw is het loket open in de voormiddag van 9 tot 12uur van maandag 27 december t.e.m. donderdag 30 december .
Hoe stap je over naar een nieuw contract?
- Je moet zelf een nieuw energiecontract afsluiten. Dit doe je best voor 6 januari 2022.
- Je doet er goed aan om prijzen te vergelijken. Via de V-Test van de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) kan je een onafhankelijke, neutrale prijsvergelijkingstest doen. Op basis van de testresultaten kan je een contract met een energieleverancier afsluiten dat voor jou het meest aangewezen is.
- Indien je moeilijkheden ondervindt om deze test uit te voeren, kunnen het callcenter en de infoloketten je begeleiden (zie contactgegevens hierboven). Het doorlopen van de V-test duurt ongeveer een kwartier.
- Je kan ook de handleiding van de V-Test raadplegen.
- Ook indien je moeilijkheden ondervindt bij de administratieve overstap naar je nieuwe energieleverancier kunnen de infoloketten je bijstaan (zie contactgegevens hierboven).
- Meer informatie vind je op de website van de VREG.
Praktische tips
- Zorg dat je de meest recente eindafrekening van je energieleverancier bij hebt. Was je klant bij Vlaamse Energieleverancier en heb je de laatste eindafrekening niet, breng dan de documenten mee die je wel hebt.
- Respecteer de coronamaatregelen als je naar het loket gaat.
- Om de hoge energietarieven van noodleverancier Fluvius te vermijden, raden we je aan om vóór 7 januari 2022 over te stappen naar een andere elektriciteits-/aardgasleverancier. Je kan aan je nieuwe leverancier vragen om je contract met terugwerkende kracht te laten ingaan vanaf de dag van het faillissement. Je zal dan geen vergoeding moeten betalen aan de noodleverancier Fluvius, maar stapt meteen over op het contract met jouw nieuwe leverancier. Opgelet, niet elke leverancier gaat op deze vraag in.
- Indien je maandelijkse betalingen aan Vlaamse Energieleverancier via domiciliëring verliepen, dan raden we je aan die zo snel mogelijk stop te zetten. Bovendien voorziet de Wet ter bescherming van de consument het recht om tot 8 weken na inning van de domiciliëring het bedrag terug te vorderen. Dit verloopt via je eigen bank. Meer info vind je op de website van Febelfin.
- Indien Vlaamse Energieleverancier je nog geld verschuldigd is, kan je een aangifte van schuldvordering doen via de website van regsol (Centraal Register Solvabiliteit). Dit kan tot 7 december 2022.
- Heb je een elektriciteitscontract via de groepsaankoop bij Lampiris? Dan is er geen probleem. Enkel wie een contract heeft bij Vlaamse Energieleverancier is getroffen.
- Let op voor phishing via mail of telefoon.